METİN ÇİFTÇİ Kişisel Web Sitesi
search

Metot: Yaptığımız program içinde çalışan alt program diyebiliriz ya da belirli bir görevi yapan kod parçası da diyebiliriz. Bunu biraz daha açıklayacak olursak, kendinizi bir şirketin genel müdürü olarak varsayın, elinizin altında beş tane görevli mühendisleriniz varsayın. Şimdi bir konu hakkında araştırma yapacaksınız diyelim. Sizin gidip kurum kurum dolaşıp onca şeyle uğraşacağınıza istediğiniz bilgiyi bir tane mühendise söylediğinizde, o gidip gerekli bilgileri toplayıp size sunar. Metotlar da böyle bir şey arkadaşlar, sizde kendinize ihtiyacınızı karşılayacak bir tane metot oluşturacaksınız ve oluşturduğunuz metot ile birden fazla yerde aynı işlemi her seferinde aynı kodu yazmadan sadece metodu çağırarak istediğiniz veriye erişebilirsiniz ve buda size yazılımı yazarken çok büyük bir kolaylık sağlar. Çünkü aynı işlemi defalarca yazmanız yerine tek bir defa yazmanız yeterli olup ve metodu çağırmanız işi bitiriyor. Metotlar çağrılmadığı sürece hiçbir iş yapmazlar. Şimdi metot için kullanılan terimleri inceleyelim.

Metot yapısı:

C# Dilinde Metotlar

[Erişim belirleyici] [Dönen değerin türü] [Metotun adı] ([Metota gönderilen değişkenler ve türleri])

{

         Metodun kod bloğu.

}

Erişim Belirteçleri: Metodunuzun ulaşılabilme yetkisini belirliyor.

İnternal : Aynı program içerisinde ki sınıflardan erişilebilir.

Protected : Üyesi olduğu sınıftan ve bu sınıftan türetilmiş sınıflardan erişilebilir.

Private : Dışarıdan ve Aynı sınıf içinde oluşturulan sınıflardan dahi erişilemez. Yani özel.

Public : Genel olarak her alana açık hale getiriyor. Yani her yerden ulaşılabilir hale geliyor.

Dönen değirin türü : Bu alan metodun durumuna göre belirlenir. Yani eğer metodumuz değer döndüren bir metot ise döndüren değerin tipine göre belirliyoruz. Eğer değer döndürmeyen bir metot ise bu sefer bu alanı “void” olarak belirtiyoruz.

Metodun adı: Bu kısımda size kalmış, yani metoda istediğiniz ismi verebilirsiniz. Tabi Türkçe karakter kullanmadan.

Metota gönderilen değişkenler ve türleri : Bu alanda metodun kod bloğunda ki işlemler için ihtiyaç duyulan değerleri aktarmamız için kullanılır. Yani diyelim ki metot girilen iki değerin hesaplamasını yapıyor, bizde iki adet değişken ve türünü belirterek içeri değer aktarırız.

İki çeşit metot vardır: Birincisi değer döndürmeyen yani “void” olarak belirttiğimiz metot, ikincisi değer döndüren metotlar.

Geriye değer döndürmeyen metot : Oluşturduğumuz metodun kod bloğunda ki işlemlerde geriye değer döndürmezler. Örnek olarak bir metot için de ekrana mesaj yazan bir örnek yapalım.



 private void button1_Click(object sender, EventArgs e)

 {

 ekranamesajver();// Bu metodu çağırarak mesajı ekrana yazdık.

 }

 public void ekranamesajver() // Değer döndürmeyen ve değer almayan metot.

 {

 MessageBox.Show("işlem Başarılı.");

 }

       

 private void button2_Click(object sender, EventArgs e)

 {

 Toplama(Convert.ToInt32(textBox1.Text),Convert.ToInt32( textBox2.Text)); // Toplama metoduna dışardan girilen iki değeri aktararak çağırdık.

 }

 public void Toplama(int sayi1, int sayi2) // Değer alan metod. Girilen iki sayıyı taplama metodu.

 {

 string sonuc; // Sonuç için bir adet değişken oluşturalım.

 sonuc = (sayi1 + sayi2).ToString(); // iki sayıyı toplayıp sonuc değişkenine atıyalım.

 MessageBox.Show(sonuc); // Ve girilen değerlerin toplamını ekrana yazalım.

 }


Geriye değer döndüren metot : Geriye hangi türden değer döndürmek istiyorsanız o türden tanımlamanız lazım. Yazı türünden bir sonucu döndürecekseniz “string”, sayı türünden bir değer döndürecekseniz “int” olarak bir metot oluşturmak zorundasınız. Ve nasıl ki geriye değer döndürmeyen metot için “void” tanımlamasını yazmak zorunlu ise geriye değer döndüren metot içinde “return” kullanmak zorundayız. Örneğimizi inceleyelim şimdi:


private void button3_Click(object sender, EventArgs e)

 {

 textBox1.Text = cikarma_islemi().ToString(); // Textbox1'e dönen değeri aktardık.

 }

 public int cikarma_islemi() // Dışardan değer almadan sadece 571 sayısını döndürdük.

 {

 return 571// Return ile 571 sayısını geri döndürelim.       

 }

              

 private void button4_Click(object sender, EventArgs e)

 {

 textBox2.Text = hesalama_islemi( Convert.ToInt32( textBox1.Text ), Convert.ToInt32( textBox2.Text )).ToString(); // Dışardan iki değer girerek dönen sonuc textbox2'e aktardık.

 }

 public int hesalama_islemi(int sayi1,int sayi2) // Değer alarak geriye değer döndüren bir metot.

 {

 int sonuc;

 sonuc = (sayi1 + sayi2) * 3// Girilen değerleri işleyip sonuc değişkenine aktardık.

 return sonuc; // Geriye sonuc değişkenini döndürelim.

 }




Paylaş







Odun yanınca kül,
İnsan yanınca kul olur.
Hz. Mevlana




InstagramFacebooktwitter





Süper On Parmak Klavye Öğrenme Programı Ücretsiz
Okuma : 1287    Tarih : 26.03.2015 - 03:01
C# Dizi Değişkenler Ve Dizi Değişken Tanımlama
Okuma : 479    Tarih : 10.09.2015 - 13:58
C# Metotlar ve Çeşitleri
Okuma : 413    Tarih : 11.10.2015 - 02:36
C# En Çok Kullanılan String Metotlar
Okuma : 368    Tarih : 22.02.2016 - 22:22
C# Asp.NET Proje Konu İsimleri
Okuma : 288    Tarih : 20.01.2016 - 23:18
C# Değişkenler Ve Değişken Tanımlama
Okuma : 277    Tarih : 05.09.2015 - 20:04
C# İle Araba Yarışı Oyunu Yapımı
Okuma : 250    Tarih : 26.01.2016 - 01:28
C Şarp Girilen Beş Basamaklı Sayıyı Yazıya Dönüştürme
Okuma : 236    Tarih : 31.05.2015 - 00:22
C# if, else if Ve else Kontrol Yapıları
Okuma : 225    Tarih : 14.09.2015 - 01:10
C# Aritmetik Operatörler Ve Mantıksal Operatörler
Okuma : 220    Tarih : 11.09.2015 - 21:25
C# DateTime Sınıfı
Okuma : 219    Tarih : 23.02.2016 - 22:11
C# Math Sınıfı Ve Alt Metotlarının Özellikleri
Okuma : 219    Tarih : 24.6.2019 - 00:48
C# While, Do While, For Ve Foreach Döngü Yapıları
Okuma : 218    Tarih : 19.09.2015 - 23:18
C# Class Tanımlama (Sınıflar)
Okuma : 218    Tarih : 25.09.2015 - 02:07




İp Adresin: 3.228.11.9


© 2020 Kodlama ve Tasarım Metin ÇİFTÇİ